zaterdag 22 april 2017

De roadtrip

Woensdag 5 april vertrok onze reis naar Kaapstad. De girls van Nita, Jolien en Nathalie waren ook van de partij. Onze eerste stop was Tsitsikamma. De vorige keer dat we hier waren was onze duiktrip afgelast door het slechte weer. Heel de trip naar Tsitsikamma scheen het zonnetje maar vanaf de gates wolken en regen. Hierdoor ging onze trip weer niet door. De volgende stop dan maar. Plettenbergbaai is een supermooi strand. Het was even zoeken voor we het vonden, maar de zoektocht was de moeite waard. De next stop was Knysna. Dit is een prachtige haven met souvenirsshop. Hier verloren we al gauw Jolien en Nathalie op zoek naar de neushoorn. Die zoektocht heeft nog een lang vervolg hieronder. Daarna reden we door naar Mosselbaai waar we overnachtten in een trein op het strand.

Donderdag verliep onze trip even vlot als de dag ervoor. We hadden nog een hele trip voor de boeg dus vandaag maar een tussenstop namelijk Bettysbaai. De wilde pinguïns komen hier je snel tegemoet. Buiten de vele baboons (bavianen) dat we onder weg tegenkwamen zijn dit de eerste beesten in de wilde natuur. Maar er gaan nog vele volgen. Donderdagavond kwamen toe in Kaapstad. Hier hebben we een hapje gegeten en Clive gebeld onze gastheer en gids voor de komende dagen.

Vrijdag moesten we vroeg uit de veren want Robben Island stond te wachten. Dit is een hoog bewaakte gevangenis op een eiland. De boot op, de bus op en na een uur en half ook gevangen gezeten te hebben mochten we eindelijk de gevangenis zelf bekijken. Het is onmenselijk om te zien hoeveel mensen er in één cel werden gepropt en dit tot 1991. De gevangenis sloot in 1996. Robben Island staat bekend omdat Nelson Mandela hier jaren lang opgesloten zat.

Zaterdag zijn we naar Simonstown gegaan. Hier hebben we een marktje bekeken en enkele souvenirs gekocht. Je raadt het goed. We waren Jolien en Nathalie weer kwijt omdat ze hun zoektocht verder zetten. Nadien hebben we prachtige natuur ontdekt in Kaapstad. We wandelen van het meeste Zuid-Oostelijke naar het meest Zuid-Westelijke kant van Afrika. De start was Cape point en we kwamen aan op kaap de goede hoop.

Zondag was het eindelijke zover. Het weer was volgens Clive goed genoeg om de tafelberg op te gaan. Het uitzicht was prachtig maar af en toe verdwenen achter de wolken. We zijn ook naar de bloementuin gegaan. Nadien zijn we gedropt at the waterfront en ingecheckt in ons nieuw verblijf.

Maandag was het een dag alleen in Kaapstad zonder gids. We hebben greenmarket squere bezocht. Dit is een grote markt waarbij je altijd een special price krijgt bij elk kraampje. Maar raar maar waar wanneer je weg loopt omdat je het te duur vindt, is het plots maar de helft van die special price. Deze truc hadden we snel door. Ook hier zijn heel wat souvenirs en cadeautjes gekocht voor het thuisfront. Alsook de neushoorn eindelijk! Ik denk dat we er zeker 100 winkeltjes zijn voor afgelopen. Het weer sloeg om en het begon te regenen. Hierdoor zijn we gaan schuilen in het slavenmuseum. We hebben heel wat bijgeleerd over hoe je carnaval kan linken met de slavenperiode. Dit was hier in Zuid-Afrika namelijk de enige dag waarop de slaven vrij hadden. Nadien hebben we de hop on and hop off bus genomen. Deze brengt je naar alle belangrijke plaatsen in Kaapstad. We stapten of bij de waterfront om het aquarium te bezoeken. We zagen veel nemo's en vonden ook de enige Dory!

Dinsdag was de pret uit voor Jolien en Nathalie. Zij vlogen terug naar PE. Maar wij gingen naar ons volgende verblijf in Kaapstad. We logeerde bij een model, maar dit kwamen we pas dagen en een vriendschapsverzoek op facebook later te weten. We bezochten de grootste Mall in kaapstad, namelijk Canal walk. Als je ons een credit card geeft en me hier dropt, kunnen we hier met gemak 2-3 dagen vullen, maar spijtig genoeg waren de centjes op. Woensdag hadden we een relaxatiedagje en bleven lekker lui binnen.

Donderdag vertrokken we op onze terugreis met de auto. Het was al een heel gedoe om deze auto af te halen, aangezien we niet met brede armen ontvangen werden. Onze eerste stop was nature reserve Die hoop, prachtige stranden naast even mooie rotsen. We deden een wandeling maar het weer sloeg om. Het is hier namelijk winter, dus af en toe wat regen kan je hier wel tegenkomen. Vrijdag reden we door naar Wilderness Park. We hadden een regenachtige rit achter de rug. Normaal zouden we hier paardrijden maar door de regen en de modder ging dit niet door. Hierdoor deden we een wandeling in het bos, maar de uitzichten die we hier hadden heb je ook in België.

Zaterdag reden we door naar Oudtshoorn. Hier hebben we een festival meegepikt. Met vol verwachting van ambiance en muziek gingen we erop af. Maar spijtig genoeg was er niet veel muziek te horen. Gelukkig waren deze keer de koeien en schapen wel thuis gebleven. Er waren veel stalkies (marktkraampjes) dus slenterden we daar wat tussen. We lieten ook een tattoo of twee zetten maar na enkele dagen waren deze alweer verdwenen. Later zijn we pas te weten gekomen dat de festival dat wij willen bezoeken hier music festivals worden genoemd.

Zondag reden we door naar Plettenbergsbaai. Hier bezochten een opvangcentrum voor apen. De apen leefden in gevangenschap en zijn gered. Hier krijgen ze verzorgen en eten maar mogen ze vrij rondslingeren in een bos. Nadien reden we door naar jukani. Hier worden katachtigen opgevangen, dat weggenomen zijn uit een kweekboederij. Ze kweken hier leeuwen en tijgers om vrij te laten en dan dood te schieten door toeristen. De leeuwen werden hier gered maar zullen nooit terug in de wilde natuur vrijgelaten kunnen worden omdat ze geboren zijn in gevangenschap.

Maandag reden we door naar Baviaanskloof. Aangezien de heuvels te vermoeiend waren voor onze fort fiesta, is de zoon van ons gastgezin Arno ons uit de nood komen redden. Prachtige natuur in prachtige bergen. 'S avonds hadden we minder geluk doordat er veel wolken waren, konden we de sterren en de melkweg niet zien. Deze plaats staat zeker nog op mijn verlangenlijstje als ik terug kom.

Dinsdag reden we door naar predator park. Hier rijd je met de auto tussen de wilde dieren. Je kan hier namelijk geen leeuw of olifant in je achtertuin vinden. De dieren krijgen een groot terrein dat omheind is maar moeten binnen dit terrein zelf overleven. Er stonden giraffen in de weg en we zagen ook enkele zebra's, leeuwen, tijgers... Woensdag bezochten we Addo Elephant park. Hier zagen we 3 van de 5 van de big five: olifant, leeuw en buffels. Enkel de neushoorn hebben dus niet in het wild gezien maar genoeg in alle souvenirshops. Het was prachtig om te zien hoe beesten overleven in het wild. Ookal zijn we lekker vlees voor de leeuwen, we zijn toch veilig gebleven. Dit komt omdat de dieren de auto zien als geheel en ze zien geen mensen of prooien in de auto. Vanaf je uit de auto stapt, ben je eraan.

Donderdag bezochten we vallei der verlatenheid. Dit plekje wil ik ook thuis. Je kan roepen zoveel je wilt, niemand gaat je horen. Enkel de echo antwoordt. Maar ook hier was mijn papa niet ver weg, want door het DNA wou mijn voet nog eens een windel rond zich hebben. 'S avonds gingen naar boardwalk en hebben we eindelijk Beauty and the beast kunnen kijken. Hierop waren we al een dikke maand aan het wachten. Vrijdag werd het dus een dagje platte rust en voetje omhoog.

Zaterdagmorgen was het weer vroeg uit de veren. We zijn vandaag de township waarin onze kinderen van school leven, gaan bezoeken. We werden na het mooie Zuid-Afrika te zien met zijn mooie uitzichten en prachtige natuur,  met onze neus op de harde realiteit gedrukt. Het is echt schrijnend om te zien, hoe onze kinderen van de klas vechten voor hun leven elke dag. Geen stromend water, geen elektriciteit enkel een huisje. Als we een shack een huisje kunnen noemen... Wanneer het regent staat het huis onder water en hebben ze geen plaats waar ze kunnen schuilen. We hebben een rondleiding gekregen van een vrouw in de township en kregen een echte traditionele maaltijd.

Onze laatste twee weken gaan nu echt in. Dus we gaan nog even genieten van het mooie leven hier. Tot de volgende! :)